Een woningontruiming in Den Haag is niet zomaar een klus. Of het nou gaat om het huis van een overleden familielid, een verhuizing naar een zorginstelling of het opleveren van een huurwoning: er komt veel op je af. Emotioneel, maar ook praktisch. Spullen uitzoeken, afval regelen, sleutels inleveren, afspraken met de woningbouw of makelaar. Waar begin je?
In deze blog lees je precies wat er allemaal bij een woningontruiming in Den Haag komt kijken, waar je op moet letten, en hoe je het slim aanpakt.
Wat is een woningontruiming eigenlijk?
Een woningontruiming betekent dat een huis volledig wordt leeggehaald. Alle aanwezige meubels, spullen en raambekleding wordt eruit gehaald. In de meeste gevallen wordt er gevraagd om de woning ‘bezemschoon’ op te leveren, zeker als het gaat om een huurwoning. Als de vloerbedekking niet meer netjes of schoon is, wordt er meestal ook gevraagd om dit te verwijderen. Houd er rekening mee dat dit een flinke klus is, zeker als het vastgelijmd is.
Een woningontruiming in Den Haag vraagt vaak net even wat meer voorbereiding. Er zijn namelijk veel regels, zoals het parkeerbeleid in de Haagse regio, krappe straatjes en lastig bereikbare woningen met smalle trappen. En dan hebben we het nog niet gehad over het scheiden én afvoeren van grofvuil en afval. Daar zitten regels aan verbonden. Dat maakt het nét even wat ingewikkelder dan een simpel busje huren en aan de slag gaan.
Wanneer komt een woningontruiming aan de orde?
Een paar veelvoorkomende situaties waarbij een woningontruiming aan de orde komt:
- Na een overlijden
- Verhuizen naar een zorginstelling
- Uit elkaar gaan of samenwonen
- Verkoop of oplevering van een huis
- Faillissement of schuldsanering
Soms is er veel tijd om het te regelen, soms moet het snel. In beide gevallen is het handig om overzicht te hebben.

Woningontruimen in Den Haag: wat maakt het anders?
Den Haag is een drukke stad met veel verschillende woningtypes. Van gezellige portiekwoningen en flats in wijken als Escamp, Schilderswijk, Mariahoeve tot mooie jaren-30-woningen in Statenkwartier, Benoordenhout en Bezuidenhout. En wat dacht je van parkeerproblemen in het centrum of smalle trappen in een bovenwoning zonder lift?
Zaken om rekening mee te houden bij een woningontruiming in Den Haag:
- Parkeren: in de meeste straten in Den Haag zijn parkeerkosten noodzakelijk. Zorg ervoor dat je hier goed op let om boetes te voorkomen.
- Toegang: kan alles via de trap of is er een verhuislift nodig? In veel portiekwoningen en flats zijn er regels waardoor de lift niet gebruikt mag worden voor verhuizingen.
- Woningbouwverenigingen: vaak hanteren zij strenge eisen voor de oplevering van een huurwoning (denk aan gaten dichtmaken, vloer eruit)
- Afval: afval mag niet zomaar op straat gezet worden. Ook aan het ophalen van grofvuil zitten strenge regels. Breng je het weg, zorg dan dat je genoeg ruimte hebt én toegang hebt tot de milieustraten.
Woningontruiming in Den Haag: zelf doen of uitbesteden?
Als het dan eenmaal zover is om een woning in Den Haag leeg te halen, is het goed om te overwegen of je dit zelf doet, of laat doen. Zelf doen is goedkoper, maar het kost vaak veel meer tijd dan gedacht. En: wat doe je met spullen waar je emotioneel aan gehecht bent?
Uit ervaring weten we dat mensen vaak weken, zo niet maanden, doen over het leeghalen van een woning na overlijden of verhuizing. Meestal om het emotioneel zwaar is, maar ook omdat het fysiek gezien veel werk is. Want ga die eikenhouten kasten maar naar beneden tillen. En past alles in jouw auto als het grofvuil niet alles meeneemt?
Voordelen van het uitbesteden van jouw woningontruiming in Den Haag:
- Geen gedoe met grofvuil, sjouwen of regelwerk
- Sneller klaar, vooral handig bij deadlines zoals het opleveren of verkopen van een woning
- Minder stress, zeker als het emotioneel zwaar is
- Iemand die meedenkt, tips geeft én de woning met zorg en respect leeghaalt.
- Een goed ontruimingsbedrijf werkt samen met partners. Zo vinden wij het bij Driessen Woningontruiming belangrijk om zo milieuvriendelijk mogelijk te werken. Daarbij hoort het doneren van spullen die nog goed zijn voor een tweede leven, maar ook milieuvriendelijk afvoeren van dingen die écht niet meer mee kunnen.
Tips voor een soepele woningontruiming in Den Haag
1. Begin op tijd
Het lijkt een open deur, maar onderschat het niet. Begin liever te vroeg dan te laat. Spullen sorteren kost tijd. Wat blijft, wat gaat weg en wat mag naar de kringloop? Ook als je besluit hulp in te schakelen, is het belangrijk om op tijd een woningontruimingsbedrijf in Den Haag in te schakelen.
2. Maak een plan of checklist
Wat moet er precies gebeuren? Denk aan:
- Meubels afvoeren of doneren;
- Vloerbedekking of laminaat verwijderen (check goed of het is vastgelijmd)
- Alle schroeven en spijkers uit de muren halen én gaten dichtmaken;
- Schoonmaken;
- Wanneer moeten de sleutels ingeleverd worden?
- Vergeet de meterstanden niet op te nemen.
3. Wees realistisch en onderschat een woningontruiming niet
Er zijn altijd meer spullen dan je denkt. En: niet alles levert geld op. Het verkopen van spullen is leuk, maar vaak blijft het grootste deel over voor kringloop of afval.
4. Check de opleverregels in het geval van het leeghalen van een huurhuis
Is de woning die ontruimd moet worden een huurhuis van een woningbouwcorporatie in Den Haag? Dan vraagt de verhuurder vaak om de woning bezemschoon én leeg op te leveren. Dat betekent: alle meubels en spullen verwijderen, vloerbedekking verwijderen, raambekleding eraf halen, spijkers uit de muur halen en gaten dichtmaken. Vraag dit op tijd na.
5. Denk aan duurzaamheid
Veel spullen verdienen een tweede leven. Doneer bruikbare meubels aan een kringloopwinkel in Den Haag of kijk of je kunt samenwerken met sociale initiatieven. Tip: wij werken samen met betrouwbare partners en kunnen dit vaak snel én goed regelen.

Wat kost een woningontruiming in Den Haag?
Besluit je dat het toch wel heel fijn is om deze klus uit handen te geven? Dan is het fijn om te weten waar je aan toe bent. Want, wat kost een woningontruiming in Den Haag? Dat is afhankelijk van verschillende factoren, zoals:
- Grootte van de woning
- Bereikbaarheid (is het betaald parkeren, kan er voor de deur geparkeerd worden? Is een verhuislift noodzakelijk?
- Hoeveelheid spullen (kan er veel gedoneerd worden of moet er veel afgevoerd worden naar de milieustraat? Of moet er wellicht een container gehuurd worden)
- Welke extra’s zijn nodig? Denk aan schoonmaakwerkzaamheden, herstelwerk en het verwijderen van vloerbedekking of laminaat.
Benieuwd wat een woningontruiming in Den Haag kost? Wij geven altijd vrijblijvend een prijsopgave op maat.
Ga jij jouw woningontruiming in Den Haag zelf leeghalen of besteed je dit uit?
Of je het nu zelf doet of uitbesteedt: een woningontruiming is altijd een proces. En zeker als het gaat om een woningontruiming in Den Haag zijn er veel factoren waar je rekening mee moet houden.
Heb je binnenkort te maken met een woningontruiming in Den Haag? Check wat er allemaal bij komt kijken, of vraag vrijblijvend een offerte bij ons aan. Wij helpen graag. Altijd met zorg én respect.